Jak ubrać się na spotkanie z klientem

Będąc przedsiębiorcą, spotkania z klientami to codzienność. Ich celem jest zawsze przedstawienie oferty, która ma prowadzić do zakupu. Skoro czytasz ten tekst prawdopodobnie już wiesz, jak istotny jest Twój wygląd podczas takiego spotkania. Masz dokładnie 7 sekund, aby zrobić dobre wrażenie na odbiorcy. W tym czasie jedyne co można ocenić, to Twój wizerunek. W takim razie – jak ubrać się na spotkanie z klientem?

Klasyka, czyli business formal

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę w biznesie i nie do końca wiesz co na siebie włożyć, w czym dobrze wyglądasz, jak ubierają się Twoi klienci – postaw na klasyczne połączenia:

  • Garsonka – spódnica długości zakrywającej kolana (w ostateczności tuż przed kolano) i dopasowany żakiet, wykonane z tej samej tkaniny.
  • Spodnium – długie spodnie w kant i dopasowany żakiet, wykonane z tej samej tkaniny.

Najbezpieczniejsze kolory to szarość, czerń i granat. Do powyższych kompletów dodaj białą, nieprzezroczystą bluzkę lub koszulę.

Alternatywą dla powyższych rozwiązań jest ciemna, elegancka sukienka zestawiona z dopasowaną marynarką.

Pozostałe obowiązkowe elementy klasycznego stroju to:

  • rajstopy – cieliste lub czarne,
  • dodatki dobrane kolorystycznie – najlepiej skórzane: buty (z zakrytymi palcami oraz piętą, na obcasie 4-8 cm), torebka oraz pasek (obowiązkowy do każdych spodni posiadających szlufki, nie szerszy niż 2 cm),
  • dyskretna biżuteria – na początku najlepiej ograniczyć się do zegarka, delikatnego naszyjnika i kolczyków.

Złam kod ubioru, czyli business smart

Kiedy nieco nabierzesz wprawy, wybadasz grunt i poznasz swoich klientów będziesz gotowa zdecydować czy możesz zacząć wprowadzać do swojego stroju kolory, faktury, wzory lub elementy ożywiające Twój wizerunek, które przedstawię w e-booku „3 sposoby na ożywienie biznesowego wizerunku” (zapisz się na newsletter, aby otrzymać go, kiedy będzie dostępny). Dzięki temu nie będziesz prezentować się tak „sztywno” jak w przypadku klasycznego business dress code. Twój wizerunek zacznie odpowiadać temu co Ci w duszy gra, zaczniesz pokazywać swój własny styl.

Casual friday, czyli business casual

Wywodzący się z korporacji trend pozwalający na pozostawienie garnituru w szafie, co nie oznacza, że można przyjść do pracy w szortach czy japonkach. Business casual dotyczy także pracowników firm kreatywnych, gdzie nie obowiązują oficjalne relacje biznesowe (agencje reklamowe, wydawnictwa). Jeśli prowadzisz biznes o podobnym charakterze również możesz pozwolić sobie na więcej luzu w stroju, jaki zakładasz na spotkanie z klientem.

  • garsonkę czy spodnium zastąpić mogą jeansy i sportowa marynarka lub sweter,
  • buty na obcasie zostają w szafie na rzecz balerinek,
  • koszule i spódnice mogą być wzorzyste i kolorowe,
  • dopuszczalne jest także włożenie samej bluzki lub golfu.

Dlaczego tak a nie inaczej? Odpowiedź jest prosta – chodzi o to, aby nie odwracać uwagi klienta od naszej oferty. Aby swoim wizerunkiem nie przyćmić tego, co mamy do zaproponowania.

Ważne jest, aby dobrze poznać swojego potencjalnego klienta nie tylko pod kątem biznesowym, ale także wizerunkowym. Jeśli prowadzisz biznes bardziej kreatywny i kierujesz ofertę do osób w stylu boho, swoim formalnym wizerunkiem możesz spowodować, że będą czuć się niezręcznie w Twoim towarzystwie. Dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi jak ubrać się na spotkanie z klientem, bo to zależy od wielu czynników. Pamiętaj jednak – lepiej wyglądać zbyt elegancko niż za mało elegancko.

Jesteś już znudzona formalnym strojem? Sprawdź jak możesz go ożywić – pobierz bezpłatny e-book „3 sposoby na ożywienie biznesowego wizerunku” i znajdź swój sposób.

Izabela Sobańska

Jestem przewodnikiem w kompletowaniu garderoby. Pomagam kobietom odrywać ich ukryte piękno i pozbyć się nadmiaru ubrań. Pracuję nad dopasowaniem stroju do stylu życia i wewnętrznych potrzeb. Uczę jak podkreślać swoje atuty a ukrywać niedoskonałości. Pozwala to kobietom świadomie wyrażać swój charakter i zwiększa ich pewność siebie. Robię to, ponieważ wierzę, że każda z nas zasługuje na to, aby czuć się wyjątkowo każdego dnia.